Hotel

Liczba gwiazdek ma ogromne znaczenie dla turystów wybierających hotel. Pięć oznacza luksus, trzy solidny standard, a jedna to sygnał, że warto poszukać czegoś innego. Co jednak dokładnie one oznaczają?

Liczba gwiazdek wyróżnikiem jakości

Jakie usługi gwiazdki nam gwarantują i czy mogą być wyznacznikiem jakości hotelu lub innego obiektu? Bardzo często wystawiamy opinię, nie wiedząc, czy faktycznie powinniśmy oczekiwać konkretnych udogodnień w danym obiekcie. Liczba gwiazdek powszechnie przyjmowana jest za pewien ważny wyznacznik – od 4- czy 5-gwiazdkowego hotelu oczekujemy dużo i to właśnie one są dla nas wykładnikiem jakości usług, obsługi, wyposażenia itd.

Tymczasem standard określony gwiazdkami różni się zależnie od kraju czy kontynentu – 4 gwiazdki w Polsce, a np. Egipcie oznaczają zupełnie inną jakość. Z kolei w krajach skandynawskich system ten nie obowiązuje.

Gwiazdki w hotelach w Polsce

Gwiazdki hotelowe obiektom w Polsce są przyznawane przez Marszałka Województwa na podstawie określonych przepisów, które znajdziemy w ustawie o usługach turystycznych z 1997 roku. Zaangażowana jest też w tę czynność specjalna komisja, która składa się np. z przedstawicieli sanepidu, nadzoru budowlanego czy branży hotelarskiej.

Aby dany hotel zakwalifikował się do którejś kategorii, musi spełnić konkretne wymogi, których jest 52. Liczba duża, ale większość z nich to kwestie formalne, nie mają one zatem wpływu bezpośredniego na jakoś usług. Każdy hotel musi mieć co najmniej 10 pokoi, akceptować karty płatnicze itd.

Len. / Fot. Pexels